Tietotekniikka mullistaa autoilun

Information technology is revolutionizing motoringTekniikan kehittyessä mitä arkisimmat asiat muuttuvat hiljalleen verrattain yksinkertaisista kapineista aina vain monimutkaisemmiksi tietoteknisiksi kokonaisuuksiksi. Tällaisen kehityskaaren on käynyt läpi esimerkiksi matkapuhelin, josta on kehkeytynyt kookkaan mukana kulkevan puhelimen sijaan kämmenelle mahtuva pienoistietokone, johon on saatavilla rajaton määrä erilaisia ominaisuuksia ja sovelluksia. Moni uutuuksia seuraamaton sunnuntaiajelija ei ehkä tiedä, että samanlaisen mullistuksen kohteena ovat jo jonkin aikaa olleet autot.

Nykyauto on kuin uusinta huutoa oleva älypuhelin

Valtavasti sovelluksia ja erilaisia toimintoja, valikkoa valikon perään… Tällaista voi luonnollisesti odottaa älypuhelimelta tai tablettitietokoneelta, mutta nykyään myös modernilta autolta. Navigointi, musiikin ohjaus sekä puheohjattu viestintä onnistuvat nykyään monessa autossa sen omalta näytöltä ohjailtavan käyttöliittymän kautta. Älypuhelimen saa vaivatta yhdistettyä uusimpien autojen järjestelmiin esimerkiksi bluetoothia hyödyntämällä ja näin puhelimen tutut sovellukset ilmestyvät osaksi autoa. Tietotekniikka etenee autojenkin maailmassa suurin harppauksin: lähitulevaisuudessa esimerkiksi navigoinnin vievät aivan uudelle tasolle tällä hetkellä kehiteltävät kolmiulotteiset HD-tasoiset kartat.

Kosketusnäytöt ovat jo vakiintuneet osaksi uusimpien automallien peruskalustoa. Auton asetusten, radiokanavien ja jopa lämmityksen säätely onnistuu yhä useammin kosketusnäyttöä naputtelemalla. Kyseessä ei kuitenkaan suinkaan ole kehityksen lakipiste: juuri, kun autoilijat ovat tottuneet maailmanvalloituksen tehneisiin kosketusnäyttöihin, on seuraava innovaatio jo tekemässä tuloaan. Tulevaisuudessa auton eri toimintoja hallitaan kosketuksen sijaan eleillä: esimerkiksi käden heilautus ylhäällä kohti tuulilasia saattaa riittää kattoluukun avaamiseen ja ilmastoinnin säätämiseen tai radiokanavan vaihtamiseen tarvitaan ehkäpä vain pieni kädenliike.

Lähitulevaisuudessa kuljettajakin saattaa käydä tarpeettomaksi

Itsestään ajavan auton kehittelyssä ollaan jo varsin pitkällä ja robottiautoja huristeleekin jo koekäytössä ainakin Yhdysvalloissa, jossa niillä on ajettu yhteensä miljoonia testikilometrejä hyvällä menestyksellä. Suomessa itseohjautuvien autojen on arvioitu tulevan sarjatuotantoon vuosien 2018–2010 välillä.

Automatisoidussa autossa kuljettajaa ei tarvita, vaan eteneminen on kokonaan tietokoneen ohjaamaa. Tietokone käsittelee auton antureista tulevaa tietoa ja tekee sen perusteella auton ohjaamiseen tarvittavat päätökset: muun muassa reittivalinnan, ohitukset sekä äkilliset jarrutukset yllättävissä tilanteissa. Kansainvälinen tekniikan alan järjestö IEEE on arvioinut, että vuoteen 2040 mennessä jopa 75 % kaikista maailman ajoneuvoista olisi ilman kuljettajaa ajavia robottiautoja.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *